TOMÁŠ HARASLÍN

"Jogu nepredcvičujem, ale učím"

S kým pracujem/koho učím?

Pracujem s ľuďmi zo všetkých oblastí života. Joga nie je len pre mníchov niekde v kláštoroch. V našom modernom svete je práve potrebná najviac, a to pre obyčajných ľudí, ktorí žijú životy plné mnohých podnetov, stresu a nezdravých návykov.

Sú to podnikatelia, manažéri, advokáti, sudcovia, zamestnanci, lekári, zdravotné sestry, študenti, ale aj dôchodcovia. Ľudia všetkých vekových kategórií, rôzneho pracovného zamerania, zdravotného stavu, muži aj ženy. Ľudia slobodní aj s rodinami. 

Ukážem vám ako pomocou jógy žiť pokojnejší, zdravší a naplňujúcejší život. Naučím vás techniky, ktoré vám budú slúžiť pre vaše zdravie na všetkých úrovniach a budete ich vedieť používať po zvyšok života.

Čo ponúkam?

Jóga

Fyzické cvičenie – ásany, nám budujú silné, zdravé a pružné telo. V dobe, kedy ľudia dni presedia, je potrebné vedieť, ako sa o seba postarať, naučiť sa zdravému pohybu, ktorý má liečivé účinky na pohybový aparát, ale aj celé telo. Ideálne je naučiť sa systému, ktorý viete použiť samostatne, kedykoľvek a kdekoľvek.

Pránajáma

Dychové techniky – sú veľmi užitočné pre upokojenie mysle, harmonizáciu nerovej sústavy a prácu so životnou energiou. Pránajáma je vstupom do ďalšej zložky  jógy ako koncentrácia a meditácia. V dnešnej dobe môžeme vidieť na trhu mnoho techník na prácu s dychom – napr. Wim Hof, vedzte, že všetky vychádzajú z jógy.

Meditácia

Meditácia k nám nepríde len tak. Aby sme sa naučili meditovať, je potrebnej veľa praxe. Ideálne, ak sa  naučíme ásany a pránajámu, keďže tieto nám pripravujú pôdu pre koncentráciu  a meditáciu. Najprv je dôležité sa naučiť koncentrácii. Existuje veľa techník, ktoré sa môžete naučiť, každému vyhovuje niečo iné.

Strava

Jedlo je veľmi dôležitou súčasťou našich životov. Väčšina z nás si však  vôbec neuvedomuje, ako nás ovplyvňuje. Ja sám som si prešiel mnohými štýlmi stravovania. V dnešnej dobe je veľmi ťažké sa v tejto problematike zorientovať. Ak potrebujete schudnúť, alebo nastaviť svoj životný štýl udržateľne, rád poradím.

Starajte sa o svoje zdravie – fyzické aj duševné. Jóga ma na to účinné a overené nástroje staré tisícky rokov.

Kto som?

Som oddaným učiteľom jógy s cieľom pomôcť vám zlepšiť vaše zdravie, nájsť rovnováhu, silu a vnútorný pokoj prostredníctvom nástrojov, ktoré nám ponúka jóga. Teším sa, že sa s vami môžem podeliť o túto cestu a cenné poznatky, ktoré postredníctvom štúdia s mojim učitľmi a taktiež prostrednívctvom samoštúdia získavam.

Joga sa stala súčasťou môjho života prvý krát v roku 2011. Vtedy to boli väčšinou predcvičované hodiny bez dôrazu na jednotlivca. Od tohto času ma zároveň veľmi začala lákať Ázia, východná filozofia a podnikol som viacero aj dlhších niekoľkomesačných ciest do regiónu juhovýchodnej a južnej Ázie. Začiatkom roka 2015 som počas mojej prvej cesty do Indie “náhodou” objavil štýl učenia jógy, ktorý mi po prvý raz dával zmysel. Asi tam som začal jógu lepšie chápať a bolo mi jasné, ako by mala byť učená.

Učenie jogy musí byť prispôsobené jednotlivcovi a teda jóga musí byť učená individuálne. Nemôžeme učiť každého rovnako – inak bude joga vyzerať u 20 ročného, inak u 40 ročného  a inak u 60 ročného, alebo staršieho človeka. Samozrejme, ani prax dvoch ľudí v rovnakom veku nebude a nemala by byť identická. Vplýva na to mnoho faktorov – a tieto môžeme spoznať len vtedy, keď poznáme človeka, ktorého učíme. 

Neskôr som sa rozhodol si svoju prax prehĺbiť a išiel som na učiteľský tréning. Po jeho absolvovaní, inšpirovaný tým, aké zaujímavé môže samotné učenie byť, som asi pol roka chodil každý deň pomáhať, pozorovať a učiť sa na hodiny môjho vtedajšieho učiteľa, kde som neskôr učil začiatočníkov, prípadne pomáhal aj pokročilejším praktikantom v ich praxi. videl som v tom taký zmysel, že som postupne začal učiť aj ja sám a učím dodnes, keďže som si uvedomil, že učenie jógy je mojim poslaním. 

Ako učím jógu?

Učenie jógy šírim ďalej v podobe, akou som ju bol a naďalej som učený – v tradícii Sri T. Krischnamacharya (neskôr Sri K. Pattabhi Jois). 

Som presvedčený o tom, že v joge je veľmi dôležité nasledovať pôvodnú metódu a systém, ktoré dnes už vo väčšine moderných štýloch a prístupoch k joge chýbajú. Moja filozofia učenia vychádza z presvedčenia, že joga je pre každého. Nie je o zvládnutí najťažších krkolomných pozícií, je to o ceste dovnútra. Prostredníctvom súcitného a trpezlivého prístupu sa snažím jogu sprítupniť každému, bez ohľadu na vek, kondíciu či skúsenosti. Moje hodiny sa zameriavajú na vytvorenie bezpečného priestoru, kde môžete skúmať spojenie mysle a tela, budovať silu a kultivovať pocit vnútorného pokoja.

Chcel by som, aby ľudia prestali brať jogu ako niečo, čo môžu robiť len ak sú flexibilní, silní, alebo ak vedia sedieť v lotosovom sede a podobne. Sú to všetko nezmysly. Rovnako, joga je pre mužov a je ich stále viac. 

Vediem vás k vytvoreniu vlastnej jógovej praxi, aby ste ju boli schopní praktizovať správne a bezpečne a najmä aj samostatne. Týka sa to všetkých aspektov jogy, o ktoré prejavíte záujem.

Certifiákty, kurzy, semináre a učitelia:

Manju Pattabhi Jois, Europen Ashtanga Yoga Academy Certification, Praha

Jaro Pávek, Yoga Alliance Certification, Bratislava

Guruji Sri BNS Iyengar – priamy a jeden z posledných žijúcich žiakov T. Krischnamachyaryu, Mysore, India

Badri Iyengar, žiak BNS Iyengar, Mysore, India

Michaël Bijker, Pranayama and meditation teacher training

Semináre: Nancy Gilgoff, Danny Paradise, Dávid Dostál, Arvind Pare

Okrem uvedeného je veľmi dôležité samoštúdium, ktorému venujem dosť veľa času, aby som mohol ďalej rozvíjať svoju vlastnú jogovú, ale aj učiteľskú prax – nakoniec, v joge sme žiakmi celý život.  

F.A.Q.

u

Môžem praktizovať jógu, ak nie som flexibilný/á?

Samozrejme, áno. Nedostatok flexibility v joge nie je žiadnou prekážkou. Jóga samotná nie je o tom, aby sme sa stali flexibilnými, flexibilita je však príjemným a užitočným benefitom, ktorý fyzická prax jogy (ásany) prináša. Pri cvičení ásan flexibilita prichádza sama.

u

Som slabý/á, môžem začat s jógou?

Určite áno. Rovnako ako flexibilita, praxou jogy bude rásť aj vaša sila. V jóge je mnoho silových pozícií a tiež mnoho pozícií, prípadne ich variácií, ktoré nám silu pomôžu vybudovať.

u

Mám bolesti chrbta, alebo iných častí tela, je jóga vhodná?

Bolesti chrbta nie sú prekážkou pre cvičenie jógy. Práve naopak – pravidelná, správne nastavená a vykonávaná prax jógy vám pomôže. Keď je jóga praktizovaná správne, je terapiou. Na prvom stretnutí sa so svojimi žiakmi vždy otvorene porozprávam, čo ich trápi zo zdravotného hľadiska a tomu prispôsobíme celú prax.

u

Nie je jóga len pre ženy?

Táto otázka teda prichádza len od mužov a ubezpečujem vás, že tomu tak nie je. Dokonca jóga bola veľmi dlho praktizovaná len mužmi. Ženy začali techniky jógy používať podstatne neskôr. Joga je tak pre ženy, ako aj pre mužov. A ako už bolo uvedené, jóga musí byť vždy prispôsobená jednotlivcovi – prax ženy a muža sa môže často líšiť.

u

Nie je jóga pomalá a nudná?

Mnoho ľudí má takúto predstavu o jóge. Joga môže byť pomalá a jemná, ale môže byť aj dynamická a silovo náročná. Každému vyhovuje niečo iné, pre každého je vhodné niečo iné a preto je tak dôležité učiť individuálne a výuku prispôsobiť jednotlivcovi. A na hodinách sa aj často zasmejeme.

u

Je jóga náboženstvo?

Veľmi stručne – samotná jóga nie je náboženstvom. Jogu môže praktizovať ktokoľvek a akéhokoľvek vyznania – napr. kresťan, moslim, budhista, hinduista, žid či ateista. 

u

Je jóga naozaj pre každého?

Verte mi, jóga nepozná žiadne klasické limity veku, pohlavia, alebo fyzického stavu. Je určená pre mladých aj starých, malých aj veľkých, pre zdravých a aj pre ľudí s podlomeným zdravím.

Telefón

0904 525 728

Oblasť pôsobenia

Bratislava a blízke okolie